Komuniti IPGM Kampus Sarawak, Miri
Komuniti IPGM Kampus Sarawak, Miri

WADAH diskusi warga IPGM Kampus Sarawak, Miri berkisarkan coretan warga Institut dalam mengharungi ranjau kehidupan citra KEGURUAN
 
HomeHome  PortalPortal  CalendarCalendar  GalleryGallery  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log inLog in  
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
KOMEN & PANDANGAN ANDA
Latest topics
» MaxKO...Take KO to the Max..[Knight Online] ~ Online Games
Thu Oct 13, 2011 5:28 pm by alibaba2

» ::Pesta Sukan JPP 2009::
Mon Oct 26, 2009 6:52 pm by abangz

» ::Bulan Bahasa Kebangsaan 2009::
Mon Oct 26, 2009 6:49 pm by abangz

» Mengenali MUSUH: Yahudi, Bani Israel atau Zionisme?
Fri Oct 16, 2009 8:30 pm by abangz

» ::IKTIBAR DARI AL-QURAN::
Fri Oct 16, 2009 8:25 pm by abangz

» ::ALLAH sedang berkomunikasi::
Sun Oct 11, 2009 12:36 am by abangz

» Final Match of Ramadan League : Second Half Prediction
Fri Sep 11, 2009 1:48 am by abangz

» ISTIMEWA SAAT RAMADHAN
Thu Aug 27, 2009 4:19 pm by abangz

» Promote Forum IPGM Kampus Sarawak!!
Wed Aug 19, 2009 1:22 am by Guest

Top posters
abangz
 
cikgu osmanz
 
bokarachai
 
PAk Long
 
Hidayat
 
yena
 
alibaba2
 
workahooligunz
 
abu61
 
shamaladongdong
 
Poll
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Komuniti IPGM Kampus Sarawak, Miri on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Komuniti IPGM Kampus Sarawak, Miri on your social bookmarking website

Share | 
 

 PENYESALAN TIADA BERGUNA...(BHGN 2)

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
cikgu osmanz
GURU KELAS


Posts : 12
Join date : 16/05/2009
Age : 28
Location : KUCHING - MIRI - KUCHING

PostSubject: PENYESALAN TIADA BERGUNA...(BHGN 2)   Wed May 27, 2009 10:09 pm

Assalamualaikum.
Abang...

Ingat tak bunga Ros merah ni, Abang berikan pada Ani pada pertemuan pertama kita dulu. Sudah lama Ani simpan bunga tu Bang...

Bunga inilah lambang kasih sayang Ani pada Abang selama ini. Ia tidak pernah berubah pun walau telah kering..... Ani teramat menyayangi Abang. Ani sentiasa menyimpan setiap hadiah yang Abang berikan pada Ani. Abang tak pernah tahu kan... Itulah salah satu buktinya betapa sayangnya Ani pada Abang..

Terlebih dahulu Ani teringin sangat nak dengar Abang panggil Ani 'AYANG' seperti kita baru baru kahwin dulu...Abang panggil Ani 'AYANG'...terasa diri Ani dimanja bila Abang panggil macam tu... walaupun Ani cuma dapat merasa panggilan AYANG itu seketika sahaja. Abang sudah banyak berubah sekarang. Perkataan 'AYANG' telah hilang dan tidak kedengaran untuk Ani lagi. Kenapa? Benci sangatkah Abang pada Ani? Ani telah melakukan kesalahan yang menyinggung perasaan Abang ke?

Abang...
Tulisan ini khas Ani tujukan untuk Abang. Bacalah semoga Abang tahu betapa mendalamnya kasih sayang Ani pada Abang. Abang tentu ingatkan hari ini merupakan hari ulangtahun perkahwinan kita yang pertama dan sebagai hadiahnya Ani berikan abang.......Mohammad Fikri dan Farhana.

Buat diri Ani, Ani tak perlukan apa apa pun dari Abang cukuplah dengan kasih sayang Abang pada Ani. Ani akan pergi mencari ketenangan dan kedamaian untuk diri Ani. Ani pergi untuk menemuiNya. Ani reda Bang....

Harapan Ani, Abang jagalah kedua kembar kita tu dengan baik dan jangan sekali-kali sakiti mereka. Mereka tidak tahu apa-apa. Itulah hadiah paling berharga dari diri Ani dan mereka adalah darah daging Abang. Janganlah siksa mereka. Abang boleh siksa Ani tapi bukan mereka.

Sayangilah mereka...
Dan yang terakhir sekali, Ani ingin mengatakan bahawa dalam hidup ini, Ani belum pernah mengadakan apa apa hubungan dengan sesiapa pun melainkan Abang sahaja di hati Ani. Jiwa dan raga Ani hanya untuk Abang seorang.

Ribuan terima kasih Ani ucapkan kerana Abang sudi mengahwini Ani walaupun Ani cuma menumpang kasih didalam sebuah keluarga yang menjaga Ani dari kecil hinggalah Ani bertemu dengan Abang dan berkahwin.

Ani harap Abang tidak akan mensia-siakan kembar kita tu dan Ani tidak mahu mereka mengikut jejak kehidupan Ani yang malang ini dan hanya menumpang kasih dari sebuah keluarga yang bukan dari darah daging sendiri... tapi Ani tetap bersyukur kerana dapat mengecapi kasih sayang sepenuhnya dari keluarga angkat Ani. Ani harap sangat Abang akan sentiasa memberitahu pada kembar kita yang Ani ibunya, akan sentiasa bersama disamping mereka berdua, walaupun Ani tidak berkesempatan membelai mereka dan cuma seketika sahaja dapat mengenyangkan mereka dengan air susu Ani.

Berjanjilah pada Ani, Bang! dan ingatlah Fikri dan Farhana adalah darah daging abang sendiri...

Ampunkan Ani dan halalkan segala makan minum Ani selama setahun kita hidup bersama.

Sekiranya Abang masih tidak sudi untuk menerima kehadiran Fikri dan Farhana dalam hidup Abang, berilah mereka pada emak Ani supaya emak dapat menjaga kembar kita itu. Tentang segala perbelanjaannya, janganlah Abang risau kerana Ani pun sudah masukkan nama emak dalam CPF Ani. Biarlah emak yang menjaga kembar kita itu, sekurang-kurang terubat juga rindu emak sekeluarga pada Ani nanti bila memandang kembar kita. Comel anak kita kan Bang! Mohammad Fikri mengikut raut muka Abang... sejuk kata orang dan Ani yakin mesti Farhana akan mengikut iras raut wajah Ani... Ibunya... sejuk perut Ani mengandungkan mereka.

Inilah satu satunya harta peninggalan yang tidak ternilai dari Ani untuk Abang. Semoga Abang masih sudi menyayangi dan mengingati Ani walaupun Ani sudah tiada lagi disisi Abang dan kembar kita.

Salam sayang terakhir dari Ani untuk Abang dan semua.

Doakanlah Kesejahteraan Ani.

Ikhlas dari isterimu yang malang,

Rohani

Sehabis membaca diari tersebut, Zamri meraung menangis sekuat kuat hatinya. Dia menyesal....... menyesal.......

"Sabarlah Zamri, Allah maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau masih ada Fikri dan Farhana," pujuk Zul, kawan baiknya. Zamri hanya tunduk membisu.

"Ya Allah...
Ani, maafkan Abang". Tubuh Zamri menjadi longlai dan diari ditangannya terlepas, tiba tiba sekeping gambar dihari pernikahan antara Zamri dan Rohani terjatuh dikakinya lalu segera Zamri mengambilnya.

Belakang gambar itu tertulis "SAAT PALING BAHAGIA DALAM HIDUPKU DAN KELUARGA. SEMOGA KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN INI AKAN SENTIASA MENYELUBUNGIKU HINGGA KEAKHIR HAYATKU.?

Zamri terjelepuk dilantai dengan berjuta penyesalan merangkumi seluruh tubuhnya. Dia seolah olah menjadi seperti orang yang hilang akal. Satu demi satu setiap perlakuan buruknya terhadap Rohani seperti terakam dalam kepala otaknya... setiap perbuatannya... seperti wayang jelas terpampang...

"Kenapalah sampai begini jadinya... kejamnya aku... Ani, maafkan Abang!! maafkan Abang!! Abang menyesal...."

Sewaktu jenazah Rohani tiba dirumah suasananya amat memilukan sekali. Zamri sudah tidak berdaya lagi untuk melihat keluarga isterinya yang begitu sedih sekali diatas pemergian anak mereka. Walau bagaimanapun emak Ani kelihatan begitu tabah dan redha. Kedua-dua kembar Zamri sentiasa berada didalam pangkuan nenek mereka.

Untuk kali terakhirnya, Zamri melihat muka Rohani yang kelihatan begitu tenang, bersih dan Zamri terus mengucup dahi Rohani.

"Rohani, Abang minta ampun dan maaf," bisik Zamri perlahan pada telinga Rohani sambil menangis dengan berjuta penyesalan menimpa nimpa dirinya. Apabila Zamri meletakkan kembar disisi ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari bedungan terkeluar seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali terakhir dan terlihat oleh Zamri ada titisan airmata bergenang di tepi mata Rohani. Airmata itu meleleh perlahan-lahan bila kembar itu diangkat oleh Zamri.

Kembarnya menangis semula setelah diangkat oleh Zamri dan diberikan kepada neneknya. Jenazah Rohani dibawa ke pusara. Ramai saudara mara Rohani dan Zamri mengiringi jenazah, termasuklah kedua kembar mereka. Mungkin kedua kembar itu tidak tahu apa-apa tetapi biarlah mereka mengiringi pemergian Ani, ibu yang melahirkan mereka. Amat sedih sekali ketika itu. Zamri tidak mampu berkata apa-apa melainkan menangisi pemergian Rohani, yang selama ini hidup merana atas perbuatannya.

Dan akhirnya jenazah Rohani pun selamat dikebumikan.
Satu persatu saudara mara meninggalkan kawasan pusara, tinggallah Zamri keseorangan di pusara Rohani yang masih merah tanahnya... meratapi pilu pemergian isterinya itu, berderai airmata Zamri dengan berjuta juta penyesalan ...

Sambil menadah tangannya, Zamri memohon pengampunan dari yang Maha Esa...


"Ya Allah... Kuatkan semangat hambamu ini. Hanya Kau sahaja yang mengetahui segala dosaku pada Rohani.... ampunkan aku Ya Allah...."

Dalam tangisan penyesalan itu, akhirnya Zamri terlelap disisi pusara Rohani. Sempat juga dia bermimpi, Rohani datang menghampirinya, mencium tangan, mengucup dahi dan memeluk tubuhnya dengan lembut mulus.

Zamri melihat Rohani tenang dan jelas kegembiraan terpancar dimuka Rohani yang putih bersih itu. "Ani..., Ani..., Ani..., nak ke mana Aniiiiiii?". Zamri terjaga dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembarnya menangis. Emak dan keluarga mertuanya itu datang mendekati Zamri. Mereka semua menyabarkannya.

Semoga Allah mencucuri rahmat keatas Rohani......
Back to top Go down
View user profile
 
PENYESALAN TIADA BERGUNA...(BHGN 2)
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Komuniti IPGM Kampus Sarawak, Miri :: SEMBANG-SEMBANG REMAJA :: SEMBANG SANTAI-
Jump to: